Galdrar och rituella sånger används i ceremonier och ritualer men kan också användas för att få stöd i vardagslivet.
Under årens lopp har krafterna gett mig galdrar/sånger när jag bett om det. Eftersom det är svårt att hitta galdrar och rituella sånger på svenska lägger jag ut en del av dem jag fått.
Text och melodi är mina om inte annat anges.
Galder kommer antagligen från ordet gala och är en kort, repetetiv sång. Den är kort och repetetiv för att bli transinducerande. Den har alltså dubbel funktion, dels att skapa kontakt med någon/några krafter, dels att försätta de som galdrar i trans. Älgko, Moder i norr är en galder. Moder Måne är också en galder, egentligen är den lite för lång men jag räknar den ändå som en galder eftersom den är repetetiv i sig själv.
Rituella sånger har allför mycket text att hålla reda på för att vara transinducerande. Istället är syftet, förutom att skapa kontakt med krafterna, att sätta våra själar i rörelse. När själarna är i rörelse öppnar vi upp för kontakt med krafter, makter och livets magi.
Ommasången och Norna vår Moder är exempel på rituella sånger.
Jag har medvetet valt att inte skriva ner texterna eftersom det är olika delar av oss som aktiveras när vi lyssnar på en sång än när vi läser en text. När vi läser aktiveras vårt intellekt, när vi sjunger aktiveras våra känslor och vår kreativitet. Detta är en grov förenkling – är du nyfiken finns det massor att läsa om hur våra hjärnor fungerar.
Så lär dig genom att sjunga med. Vill du slippa börja om hela tiden kan du loopa sångerna.
Är det någon text du inte hör vad jag sjunger får du gärna mejla och fråga.
Stjaernstoft.mp3
Stjärnstoft kom till mig en höstkväll när jag varit ute och släckt hos hönorna. Jag brukar passa på att sjunga till Moder måne när jag ser henne på väg tillbaka in till huset. Den här kvällen var det mörkmåne och stjärnorna strålade underbart. Jag ville sjunga och det fick jag, för första versen bara kom. Det påföjande kvällarna fick jag resten av texten.
Älgko, Moder i norr kom till mig när jag satt på hällarna i Näsåker 2007. Omgiven av alla dessa älgkor, i vetskap om att det finns tusentals hällristningar på älgkor som går från Sverige i ett stråk in i Ryssland.
Svenska arkeologer envisades med att de var älgtjurar, målade när de har fällt hornen alternativt att det var för jobbigt för dem som gjorde ristningarna att måla hornen, vilket återigen blev en en påminnelse om hur hotfull kvinnlig kraft är.
Min bestämda, helt oarkeologiska uppfattning när jag satt där på hällen och galdern kom till mig är att älgkon var den Stora Modern i dessa trakter.
Norna vårt ursprung är delvis inspirerad av Lone Mogensens bok Himlasagor och stjärnmyter samt av samtal med Monica Sjöö under en gudinnekonferens i Bath. Den kom lekande lätt och kunde tyckas färdig (jag använde den i cirklar) men jag visste att det var något som saknades. Det dröjde mer än ett år men så en dag när jag stod ute och kittade fönster kom korpen på besök. Där kom versen om korpen och så var den klar.
Den finns med på Moder Jordsamfundets CD Möt Moder Jord. Det är Klara och Ellen Marklund som har arrangerat och spelar. Det är de och jag som sjunger. Trummor Ylva Dotzsky och jag.
Åh Freja fick jag till mig en av de första vintersolståndsritualer jag höll. Jag hade läst att långt innan vi firade Lucia så firade vi att Freja kom med ljuset vid vintersolståndet.
Melodin till Åh Freja är Oh Freedom som ”is a post-Civil War African-American freedom song. It is often associated with the Civil Rights Movement, with Odetta, who recorded it as part of the “Spiritual Trilogy”, on her Odetta Sings Ballads and Blues album,[1] and with Joan Baez, who performed the song at the 1963 March on Washington ” (Wikipedia)
Att det var just den melodin som kom till mig beror nog på att jag associerar Freja med frihet från förtryck.
Lyssna på Odetta https://www.youtube.com/watch?v=GEsSABmWKu8
Efter tio års utbildning, varav tre månader intensiv med Grandma Shirley, samt att ha deltagit i sju samhainritualer kände ja mig mogen att själv leda en Helritual. Detta är sången till Hel som jag fick inför den ritualen. Den ingår alltid när jag leder Helritual men kan också användas vid personligt processinriktat Helarbete. Används bara i dessa sammanhang, man bör inte kalla Hels kraft annat än när det gäller transformativ död.
Tidigt 90-tal skulle jag hålla en fröritual på Omberg och bad om en sång. Melodin är en traditionell yourubasång till en av deras viktigaste Mödrar, Yemonja.
Jag saknade en deskriptiv sång till de fyra mödrarna och bad om en. Varför jag fick den i valstakt har jag fortfarande inte klurat ut…
Långsamhet är inspirerad av en artikel Hild Lorentzi skrev 2020.
När jag sa upp mig från mitt chefsjobb 1992 bestämde jag mig för att leva långsamt. Jag kallde det för gudinnetakt. Det är svårt att röra sig långsamt i en kultur som kräver att vi springer förutom när vi rusar. Den snabba takten gör att vi inte har möjlighet till reflektion och eftertanke. Vilket i sin tur innebär att vi missar viktiga insikter och att lärdomar sällan hinner förankras.
Ommasången är baserad på en text i Kalevalan – O du Ukko. I flera år under 90-talet firade jag samhain och beltaine i ombergstrakten, i ett sammanhang med mycket sånger till gudar och ljus. Någon gång när vi hade en ritual på Omberg sa jag att vi borde ha en sång till Omma. Mikael Gejel använde Ukkosången och skrev de två första raderna men kom inte längre än så. Vid en utesittning jag gjorde ensam på Omberg fick jag till mig nästan resten av sången. I raden ”Du som genom dimman talar” kom inte ordet dimman. Jag visste att det var ett viktigt ord som skulle vara där men det vägrade komma. När Kerstin Grönwall sa ”dimman” visste jag att där satt det. Ett gammalt lokalt uttryck för dimma i dessa trakter är att det ommar…
Den finns med på Moder Jordsamfundets CD Möt Moder Jord. Det är Klara och Ellen Marklund som har arrangerat, sjunger och spelar. Trummor Ylva Dotzsky och jag.
2008 skulle jag ha en workshop om ormen, dess kraft och symbolik på Tealogernas gudinnevecka i Näsåker. Jag bad om en sång som det också skulle gå att dansa cirkeldans till.
Melodi: Floden flyter sakta fram.
Denna sång är inte min. Jag hörde den första gången för några år sen när Kerstin Paalberg var här och sjöng den. Den gick rakt in i mig.
Jag har redigerat texten från ”ner i marken” till ”ner i jorden”. xxxx som gjort sång och melodi har gett mig tillstånd att lägga ut den.
Det här är en omskrivning av Lundells Öppna landskap. Skogen är min naturliga hemvist.
Texten finns i Starhawks bok The Fifth Sacred Thing. På svenska lyder den ungefär: Tag din kraft, din kvinnokraft. Den första Modern är Moder Jord.
Jag har tonsatt den.
Stjärnors himmel var den första rituella sång som jag fick. 1993 hittade jag melodin i en bok om keltisk tradition, där det sas att det var melodin till en traditionell keltisk samhainsång. Jag spelade melodin och så småningom kom texten till mig.
Använd den endast vid Helritualer eller Helarbete annars blir den urvattnad och dessutom kan konstiga, icke önskvärda, saker hända om den används till annat.
Vi dansar till Jordmoderns ära.mp3
Vi dansar till jordmoderns ära bad jag om inför att vi skulle ha vår första sommarsolståndsritual i samfundet. Sista raden hade inte kommit tills det var dags så vi körde med en hitte-pårad. Till nästa sommar så kom den.
En lite rolig grej som egentligen inte har med sången att göra. När jag flyttade hit hittade jag på en karta att det fanns en naturlig källa helt nära. Den hade jag letat efter i flera år utan att hitta. När jag var ute och letade efter björken som vi skulle ha i ritualen så hittade jag källan!
Urko.mp3.mp3
En Disahelg (nymåne i februari) valde jag att göra en egen fröritual Eftersom månen var i ny var det rätt mörkt, trots ett rejält snötäcke. Jag skapar cirkeln på eldandarnas plats, lägger mig ner och ber om insikt i vad jag ska ladda mina frön med detta solhjul. Går i trans och sången kom. När jag åter sätter mig upp, trummar och sjung orden om och om igen får jag klarhet. Tack alla krafter!